Pitkän koronan hoito-ohjelmassa!!!

Pitkä korona on ollut suurin ja oikeastaan ainoa syy, miksi alun alkaen epäröin lähteä Intiaan. Olen kärsinyt oireista jo puolitoista vuotta; ne alkoivat jo ennen tautia, toisesta rokotuksesta. Reilu vuosi sitten sain itse taudin, ja tulin todella, todella kipeäksi. Sen jälkeen olin ainakin viisi kuukautta poissa pelistä. Jouduin keskeyttämään kursseja yliopistolla, olin välillä sairaslomalla ja välillä yritin sinnitellä töissä. Olin kesän kynnyksellä vähän aikaa terveenä, kunnes kolmas koronapiikki räjäytti taas tilanteen. Välillä olo on terve ja ajattelen parantuneeni, mutta sitten taas mennään.

Pitkää koronaa sairastava ei juurikaan saa Suomessa apua. Helsingissä on huhujen mukaan joku ruuhkautunut long covid -poliklinikka, jonne minun kaltaisiani suhteellisen toimintakykyisiä yksilöitä ei todellakaan lähetetä. Ei täällä Intiassakaan länsimainen lääketiede tarjoa mitään toimivaa hoitoa pitkään koronaan. Sen sijaan perinteinen ayurveda-lääketiede on ottanut asian omakseen. 

Otin yhteyttä yhteen paikalliseen ayurveda-sairaalaan, jonka yhteystiedot sain yliopiston kansainvälisestä toimistosta. Tänään sain varmistuksen, että minulla on tapaaminen, ja se on tänään. Varmistuksessa ei ollut tarkkaa aikaa, mutta lääkärit ovat tavattavissa kuuteen asti. Okei, lähdin siis lounaan jälkeen sairaalaan. 

Tapasin lääkärin. Juttelimme oireistani ja koronasta. Hänen näkemyksensä on, että koronavirus iskee aina ihmisen heikkoon kohtaan ja pistää sen ihan sekaisin. Tarkoitus on vahvistaa kehoa ja immuunijärjestelmää sekä päästä viruksen jättämistä jäljistä eroon. Lääkäri suunnitteli minulle 10 päivän hoito-ohjelman. Siihen kuuluu erilaisia kehohoitoja, yrttejä ja lääkkeitä. Hoito aloitetaan "kuivahoidolla", kunnes siirrytään öljyhoitoon. Tänään minua taputeltiin ja hierottiin kuumilla, yrttejä sisältävillä pussukoilla. Oli hyvin rentouttavaa. Lääkäri varoitteli, että hoidot tekevät tosi väsyneeksi, mutta en ole huomannut että olisin sen väsyneempi kuin yleensäkään. Jännityksellä seuraan hoito-ohjelman vaikutuksia. Ja toivon, että pystyn järjestelemään yliopistohommat niin, että ehdin käydä hoidoissa. Nyt menen keittämään yrttijuomaa, jota pitää nauttia aamuin illoin, muiden lääkkeiden ohella. 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Enpäs lopetakaan vielä! Ystävä tiukassa paikassa!

Pispalasta Mumbaihin

Pakkolepoa, flamingoja ja alkuperäiskansoja